تحول دیجیتال (Digital Transformation) چیست و چرا اهمیت دارد؟

24 بهمن 1401
09:49
تحول دیجیتال

‌‌به نظر شما آینده‌ی محیط‌های کاری به چه شکل است و چه چالش‌هایی در انتظار آن‌هاست؟

سرعت بالای تحول دیجیتال در حال تغییر دادن مفاهیمی در دنیای کار است که تا چندی پیش تغییرناپذیر ‌‌به‌نظر می‌رسیدند. باید دقت داشت این تغییرات حاصل حرکت آرام و پیوسته فناوری در سال‌های گذشته بوده و امروز به دلایل مختلفی سرعت چندبرابری گرفته است.

در واقع کسب و کارها از تحول دیجیتال برای تغییر چشم‌انداز خود استفاده می‌کنند و توانسته‌اند موفقیت‌های بزرگی هم به دست آورند. البته این موضوع کاملا به اپیدمی کرونا ارتباط ندارد و قبل از آن هم برندهای بزرگ دنیا از تغییر و تحولات دیجیتالی استفاده کرده‌اند. حال در این مقاله قصد داریم، به بررسی مفهوم تحول دیجیتال بپردازیم. با ما همراه باشید.

تحول دیجیتال یکی از مفاهیم جدید حوزه تکنولوژی به ویژه فناوری اطلاعات است که مدتی است از طرف برخی چهره های فعال در زمینه دیجیتالی شدن مطرح شده و به صورت جدی در سطح کلان پیگیری می شود.

تحول دیجیتال یا Digital Transformation که آن را دگردیسی دیجیتال نیز می­نامند، یکی از اصطلاحات رایج و پرکاربرد در سال­های اخیر می­باشد. قبل از بررسی مفهوم تحول دیجیتال باید به این نکته اشاره کرد که در اینجا تحول به معنای عام بهبود یا اصلاح نیست. در این مفهوم، تحول به معنای تغییر شگرف در یک پدیده می‌­باشد. در واقع تحول در اینجا مسئله­ای ریش‌ه­ای است که به ساختارشکنی می­‌پردازد، چون معمولا بدون ساختارشکنی تحولی رخ نمی‌­دهد.

تحول دیجیتال، تحول کسب و کار است. در واقع فرایند تحول دیجیتال به‌کارگیری قابلیت‌های فناوری دیجیتال برای بهبود رویه‌های عملیاتی می‌­باشد. سازمان‌ها با مرور فرآیندهای موجود و به‌روزرسانی آن‌ها و تلفیق آن‌ها با فناوری دیجیتال، بهترین فرصت زنده ماندن را در دنیای تغییرات سریع فناوری و نوآوری برای خود فراهم می‌کنند.

برای پیاده‌­سازی و اجرای تحول دیجیتال در سازمان‌­ها از فناوری­‌هایی مانند رسانه­‌های اجتماعی، هوش مصنوعی، بلاک­چین، اپلیکیشن­‌های موبایل، اینترنت اشیا و… می‌­توان استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که صرفا استفاده از این فناوری‌­های نام برده شده، به معنای تحول دیجیتال نیست. بلکه در صورتی می‌­توان مدعی تحول دیجیتال شد که این فناوری‌­ها، فرایندهای عملیاتی و مدل‌های کسب‌وکار در سازمان را به صورت مطلوبی تغییر داده باشند.

بنابراین تحول دیجیتال سازمانی به معنای ساخت سازمانی در تراز عصر دیجیتال می‌باشد و باید بتواند موفقیت سازمان را در عصر دیجیتال تضمین نماید و نباید دیگر دچار این خطای راهبردی شد که تحول دیجیتالی را معادل با فناوری اطلاعات بدانیم.

به بیان دیگر گستره تحول دیجیتال کل سازمان است، جایی که باید با به‌کارگیری فناوری‌های تحول‌آفرین کلیه ابعاد سازمان را در عصر دیجیتال بازتعریف نمود.

مطالب مرتبط

3

کشاورزی هوشمند

1402-08-21
09:29
1612699532407-300x300

نصب و بهره‌برداری آزمایشی از اولین سیستم مانیتورینگ هوشمند گلخانه‌ای

1401-11-01
09:12
remote-sensing

سنجش از راه دور

1401-11-01
09:09
time-sheet-300x169

نمونه جداول زمانی (برگه های تایم شیت) قابل چاپ و رایگان

1401-11-01
08:27